Store og langsiktige prosjekter
I tillegg til de mange mindre tiltakene i Miljøpakken, arbeider vi med store og mer omfattende prosjekter.

Nydalsbrua – ny bru på Sluppen
Nydalsbrua er den nye brua på Sluppen. Bygging startet 16. oktober 2020. Brua åpnet for trafikk 16. oktober 2023, mens avsluttende arbeider tas våren 2024.
Byåstunnelen
Miljøpakken planlegger Byåstunnelen, som vil gi en ny forbindelse mellom Sluppen og Munkvoll på Byåsen.
Saupstadbrua: Gang- og sykkelbru
Miljøpakken har bygd ny gang- og sykkelbru over Bjørndalen. Brua knytter Saupstad og Tiller sammen.
Fv. 704 Tanem–Tulluan
Miljøpakken bygger 4,5 km ny fv. 704 fra Tanem til Tulluan.

Gateprosjektene
Elgeseter gate, Kongens gate, Olav Tryggvasons gate og Innherredsveien skal bygges om og utbedres. Miljøpakken har mellom 3 og 4 milliarder kroner til disposisjon her og til ny trase for Metrobuss over Nyhavna.
Byggestart i østre del av Innherredsveien, først i den tilstøtende Biskop Sigurds gate. Prosjektet omfatter en strekning på 1,3 km fra Solsiden til Saxenborg allé. Deretter starter arbeid Kongens gate, først ved Nordre Ilevollen. Gateprosjektene inngår som en del av satsinga på Metrobuss.
Elgeseter gate
Kongens gate
Miljøgate Olav Tryggvasons gate
Innherredsveien

Gåtiltak
Snarveiene har satt Trondheim på kartet. Hver enkelt snarvei er et lite tiltak, men samlet sett utgjør de smarte tråkkene et stort prosjekt i Miljøpakken.
Sykkelruter
Hovedsykkelveg Trondheim Øst
Brøsetruta: Sigurd Jorsalfars veg
Bromstadruta for sykkel
Sverresborgruta

Kollektivtilbud
Milliarder til drift av buss og trikk
Miljøpakken skal primært investere i nye anlegg. Det store unntaket er tilskudd til å drifte buss og trikk. Til og med 2021 hadde Miljøpakken brukt 1,4 milliarder kroner på å styrke kollektivtilbudet. Fra nå av vil buss og trikk få ca 280 millioner kroner per år fra pakken.
Miljøpakken dekker med dette over 25 prosent av det en busstur faktisk koster. Billettene ville ellers ha vært mye dyrere, og rutetilbudet ville ha vært dårligere. I Trondheimsområdet betaler passasjerene ca halvparten av hva det egentlig koster å reise kollektivt. Rundt år 2005 måtte de reisende dekke alle utgifter selv.
Metrobuss
Høsten 2019 ble det nye metrobussystemet rullet ut i Trondheim. Miljøpakken bygde 135 plattformer og 14 knute- og omstigningspunkt. Ca 10 kilometer strekning er utbedret. Kapasiteten økte med ca. 60 %. Siden har vi oppgradert holdeplasser også utenfor metrobusslinjene.
Sykkelbruer
På oppdrag fra Miljøpakken har Norconsult utredet muligheten for nye gang- og sykkelbruer tre steder sentralt i Trondheim. Det er ikke klart om og når disse bruene bygges. Mellom Saupstad og Tiller bygger vi nå Saupstadbrua.
Vi har dessuten bygget en gang- og sykkelbru over E6 i Melhus og det planlegges en ny over Gaula for å gjøre det enklere å sykle og gå innad i Melhus.