Brøsetruta: Sigurd Jorsalfars veg
Sykkelveg med fortau i Sigurd Jorsalfars veg.
Miljøpakken har startet reguleringsplanarbeid for sykkelveg med fortau på deler av Brøsetruta langs Sigurd Jorsalfars veg og øvre del av Blussuvollsbakken. Strekningen er totalt 1,2 km, fordelt på to reguleringsplaner:
1. Øvre del av Blussuvollsbakken og Sigurd Jorsalfars veg mellom Kong Inges gate og Harald Bothners veg
2. Sigurd Jorsalfars veg: Lillebergvegen – Brøsetvegen
Brøsetruta
strekker seg fra Øvre Bakklandet til Dragvoll. Den går via Blussuvollsbakken, Tyholt, Sigurd Jorsalfars veg og Granåsvegen. Ruta inngår i hovednettet for sykkel som ble vedtatt i Sykkelstrategien fra 2014. Den er nærmere 3 km. lang.
Formål med denne delen av Brøsetruta (Sigurd Jorsalfars veg)
– Sikre en sammenhengende sykkelveg med fortau, inkludert gode sykkelkryssinger, ved hjelp av regulering.
– Gi syklister og gående god framkommelighet, og et tilbud som oppleves trygt og trafikksikkert for alle.
Dokumenter
Varsel om oppstart
Tilbakemeldingsbrev til byplankontoret
Kart planområde del 1
Planbeskrivelse del 1
Kart planområde del 2
Planbeskrivelse del 2
NB! Planavgrensning (kart planområde) er grov og viser større areal enn det som normalt er nødvendig for å bygge sykkelanlegget.
Presentasjon fra åpent møte 15.06.21
Referat fra åpent møte 15.06.21
Direkte dialog med prosjektet: mobilitet-samferdselsenheten.postmottak@trondheim.kommune.no
Langsiktig mål
er å få etablert sykkelveg med fortau på hele strekningen fra Blussuvoll til Angelltrøa. Det vil gi totalt 2,1 km sammenhengende sykkelveg med fortau. Mindre delstrekninger kan få en enklere sykkelløsning. Ifølge Sykkelstrategien for Trondheim skal sykkelandelen dobles fra 2010 til 2025. Et viktig grep for å få flere til å sykle, er egne anlegg for syklende, adskilt fra bil og gående. Den nye sykkelvegen vil forlenge det eksisterende anlegget forbi Blussuvoll ungdomsskole og Strinda videregående i begge retninger.
Illustrasjonen viser planprosessen – de ulike fasene fra start til mål (vedtatt plan):