Brøsetruta – Sigurd Jorsalfars veg

Sykkelveg med fortau i Sigurd Jorsalfars veg.

Prosjekttype:
Sykkel
Byggestart:
2024/2025
Status:
Under planlegging
Ferdigstilling:
2026

Miljøpakken har startet reguleringsplanarbeid for sykkelveg med fortau på deler av Brøsetruta langs Sigurd Jorsalfars veg og øvre del av Blussuvollsbakken. Strekningen er totalt 1,2 km, fordelt på to reguleringsplaner:
1.
Øvre del av Blussuvollsbakken og Sigurd Jorsalfars veg mellom Kong Inges gate og Harald Bothners veg
2. Sigurd Jorsalfars veg: Lillebergvegen – Brøsetvegen

Brøsetruta
strekker seg fra Øvre Bakklandet til Dragvoll. Den går via Blussuvollsbakken, Tyholt, Sigurd Jorsalfars veg og Granåsvegen. Ruta inngår i hovednettet for sykkel som ble vedtatt i Sykkelstrategien fra 2014. Den er nærmere 3 km. lang.

Formål med denne delen av Brøsetruta (Sigurd Jorsalfars veg)
– Sikre en sammenhengende sykkelveg med fortau, inkludert gode sykkelkryssinger, ved hjelp av regulering.
– Gi syklister og gående god framkommelighet, og et tilbud som oppleves trygt og trafikksikkert for alle.

Dokumenter
Varsel om oppstart
Tilbakemeldingsbrev til byplankontoret

Kart planområde del 1
Planbeskrivelse del 1

Kart planområde del 2
Planbeskrivelse del 2

NB! Planavgrensning (kart planområde) er grov og viser større areal enn det som normalt er nødvendig for å bygge sykkelanlegget.

Planlagt framdrift
– Varsling av oppstart av reguleringsplan tidlig juni 2021
– Digitalt medvirkningsmøte  15. juni kl 18-19.
– Innsending av komplett planforslag før 1. november 2021
– Vedtatt reguleringsplan våren 2022
– Forventet byggeperiode 2024-2026

Presentasjon fra åpent møte 15.06.21

Referat fra åpent møte 15.06.21

Den som ønsker direkte dialog med prosjektet kan delta på en befaring tirsdag 22.06 mellom kl. 15 og kl. 17. Påmelding: jill.hammari.sveen@norconsult.com innen mandag 21.06.21 kl 12.00

Langsiktig mål
er å få etablert sykkelveg med fortau på hele strekningen fra Blussuvoll til Angelltrøa. Det vil gi totalt 2,1 km sammenhengende sykkelveg med fortau.
Mindre delstrekninger kan få en enklere sykkelløsning. Ifølge Sykkelstrategien for Trondheim skal sykkelandelen dobles fra 2010 til 2025. Et viktig grep for å få flere til å sykle, er egne anlegg for syklende, adskilt fra bil og gående. Den nye sykkelvegen vil forlenge det eksisterende anlegget forbi Blussuvoll ungdomsskole og Strinda videregående i begge retninger.

Relaterte artikler

Sykkel- og kollektivtiltak på Sluppen

Bromstadruta for sykkel

Sykkelveg med fortau i Breidablikkveien