Innherredsveien
Miljøpakken bygger om Innherredsveien til miljøgate mellom rundkjøringa ved Solsiden og Saxenborg allé. Miljøgata blir en effektiv kollektivåre godt tilrettelagt også for gående og syklende, gateliv og handelsvirksomhet.
Gateprosjektet Innherredsveien skal gjøre Innherredsveien til ei moderne, framtidsrettet hovedgate inn til Trondheim sentrum, med hovedvekt på tilbud for gående og syklende og framkommelighet for kollektivtrafikk.
Det er også et mål å legge til rette for et urbant gate- og bomiljø, der gående og syklende, gateliv, handelsvirksomhet og historiske verdier er godt ivaretatt. Innherredsveien får sykkelveg med fortau på nordsiden. Det blir en rabatt med trær og belysning mellom sykkelveg og vegen for bil og buss (se illustrasjon under).
Prosjektet legger vekt på FNs bærekraftsmål nr. 9 ved å bygge solid infrastruktur. Det som bygges skal være av en slik kvalitet at det varer mange år.
Bygger for framtida
Det tar tid å bygge om Innherredsveien fordi mye arbeid må gjøres under bakken før en starter i gata. I Innherredsveien ligger det flere vann- og avløpsledninger som er over hundre år gamle. Disse må skiftes ut eller utbedres. Trondheim kommune ønsker å få utført disse arbeidene sammen med oppgraderingen av Innherredsveien. Der det er mulig blir det satt inn en strømpe i rørene, og på den måten er det mulig å unngå en oppgraving. Det fører til lavere kostnader og reduserte CO2-utslipp. Men det må også legges mange nye ledninger for å skille overvann og spillvann. Ledningsetatenes ønske om å legge nye kabler i 2022 bidro til utsatt byggestart i selve gata til sommeren 2023.

Forberedt på våtere klima
På grunn av klimaendringene skal en beregne at ekstremnedbøren er 40 prosent større enn før. For å ta unna så mye nedbør måtte det legges en stor overvannsledning fra Svartlamon, under jernbanen, opp Biskop Sigurds gate og bort til Innherredsveien. Den nye overvannsledningen ble lagt i 2021. Arbeidet ble sluttført i 2022 fordi massene måtte sette seg. Tungt komprimeringsutstyr kunne ikke brukes pga vanskelige grunnforhold.
Status utbygging av prosjektet
Fra 3. februar 2025 ble flere veier øst i Trondheim stengt på grunn av byggearbeidet i Innherredsveien. Frem til desember 2025 blir biltrafikken fra Singsaker omdirigert via Lademoen Kirkeallé, Thomas von Westens gate og videre til Lade. Dette fordi Thomas von Westens gate stenges ved Innherredsveien på grunn av arbeid med høyspentledninger, vann- og avløpsanlegg, samt fjernvarme. Innherredsveien vil også være stengt for biltrafikk ved Persaunvegen.
Fra sommeren 2025 står strekningen fra Bassengbakken (rundkjøringen ved Solsiden) til Mellomveien omtrent ferdig. Det er anlagt fortau med hellesteiner, flere lommeparker med benker og beplantning, sykkelvei og vei for kollektivtrafikk. De to metrobusstasjonene, Buran og Rønningsbakken, er fortsatt under bygging. Målet er at veien kan frigjøres for bussene innen utgangen av 2025. Sidegater, lommeparker og øverste asfaltlaget med merking vil ikke være ferdig før andre halvdel av 2026.
Stykket mellom Bassengbakken og Mellomveien står omtrent ferdig sommeren 2025. Foto: Miljøpakken
Bakgrunn
Innherredsveien er ett av de store gateprosjektene i Miljøpakken, sammen med Kongens gate, Olav Tryggvasons gate og Elgeseter gate.
Etter at Strindheimtunnelen ble åpnet, ble trafikken i Innherredsveien redusert, det samme ble støy og utslipp. Gata ble 3. august 2019 en av traséene for Metrobuss.
I 2017 startet et prøveprosjekt på strekningen mellom Solsiden og Sirkus Shopping, som nå er stengt for gjennomkjøring med bil. Målet var å flytte personbiltrafikken til Strindheimstunnelen, og å teste ut om to kjørefelt ga nok kapasitet for bussene. Våren 2018 ble det vedtatt at de permanente løsningene for Innherredsveien skal følge de systemløsningene som ble brukt i prøveprosjektet. Reguleringsplanen for Innherredsveien ble vedtatt i bystyret 29.08.2019 og vedtak om utbygging kom i 2020.
Andre deler av Innherredsveien
Strekningen Saxenborg Allé-Sirkus Shopping sto ferdig i 2015, med nye og bedre holdeplasser ved Dalen Hageby. Holdeplassene har fjernvarme for snøsmelting. Det er bygd 150 m fortau langs sørsiden av Innherredsveien fra Persaunvegen og østover. På nordsiden av Innherredsveien er det bygget 150 m kombinert sykkelveg med fortau. Miljøpakken ga et delbidrag til metrobusstandard på anlegget; 9 millioner kroner.
Utbedring av strekningen fra Solsiden til Bakke bru utredes i 2023. Det vil også bli sett på muligheten for bedre tilbud over Bakke bru.
Tidligere utredning
Komplett oversikt over alle rapporter finner du her.