Hovedsykkelveg Trondheim Øst
Miljøpakken bygger hovedsykkelveg mellom sentrum (Pirbrua) og Gildheim/Leangen. Sammen med tidligere bygd strekning fra Leangbrua til Arkitekt Ebbels veg utgjør det hovedsykkelveg øst. Prosjektet er en del av arbeidet med å utvikle de nye byområdene på Lilleby og Leangen. Målet med prosjektet er å skape en ny, god sykkelforbindelse fra Lade, Rotvoll og Ranheim til Midtbyen, slik at flere velger sykkel på denne hovedinnfartsåren fra øst.
Hovedsykkelvegen går langs jernbanelinja og bygges som sykkelveg med fortau i 7 meters bredde. Den vil altså ikke ha kryssende biltrafikk, siden den ligger langs jernbanen. Traseen blir mest mulig rett, og får små høydeforskjeller.
Video viser hvordan det blir å sykle hele strekningen:
Status på bygging:
Ferdig bygd: Strekningen Leangbrua og arkitekt Ebbels veg
Tidligere ble strekningen Arkitekt Ebbels veg til Leangbrua/Bromstadvegen ferdig i juni 2015. Denne første etappen er ca 700 meter og omfatter to sykkelbruer over Haakon VIIs gate og Leangen Alle. Denne strekningen blir koblet på delstrekning 1 og 2 og blir dermed en del av hovedsykkelvei øst.
Ferdig bygd: Delstrekning 3
I 2021 startet bygging av nye strekninger. Den 730 meter lange etappen fra Dalenbrua til Lilleby skole, delstrekning 3 i kartet nedenfor, hadde byggestart vinteren 2021, og åpnet i oktober 2021:
Ferdig bygd: Delstrekning 2
I januar 2022 startet bygging av strekningen Dalenbrua-Leangbrua – også den er 730 meter. Strekningen åpnet i november 2023. Sammenkobling med forrige etappe gir en lang, sammenhengende strekning med god tilknytning til kryssende sykkelnett. Åpning her vil representere et gjennombrudd for trygg og effektiv sykling i et område i rask vekst. Strekket fra Strandveien til Gildheim kan stå ferdig i 2024 hvis det blir finansiert. Etappen nærmest byen og Pirbrua er avhengig av planene for Nyhavna.
Under bygging: Delstrekning 1
Miljøpakken skal bygge ny bru over jernbanen ved Hangaren kjøpesenter og Leangen stasjon. Den får navnet Hangarbrua. Foreløpig er kun deler av denne strekningen finansiering, det inkluderer brua som er bestilt. Dette blir en konstruksjon i aluminium til 45 mill.kr. Det er anslått at brua kan åpnes i oktober 2025. Sykkelvege fra Leangbrua mot arkitekt Ebbels gate blir stengt mens arbeidet med denne strekningen pågår pga av sikkerhetsmessige hensyn.
Slik blir Hangarbrua seende ut.
Delstrekninger under planlegging:
Deler av delstrekning 1: Leangbrua-Gildheim
Delstrekning 4: Lilleby skole-Nordtvedts gate
Delstrekning 5: Nordtvedts gate-Pirbrua
Under ser du oversikt over de fem etappene fra øst mot sentrum. Strekningen mellom Arkitekt Ebbels gate og Bromstadvegens forlengelse (ferdig 2015) er ikke markert i kartet.
Statens vegvesen bygger og planlegger flere sykkelprosjekt for Miljøpakken: Oversikt her.