Kongens gate
Miljøpakken er i gang med å oppgradere Kongens gate.

Kongens gate er en viktig trase for trikk og buss. Gata er i dårlig stand, delvis på grunn av vanskelige grunnforhold. Hovedhensikten med prosjektet er å heve standarden på gata.
Det som bygges
Prosjektet vil gi bedre trikkespor og vegdekke. Kollektivtrafikken får bedre betingelser, mens framkommelighet for bilister og gående ikke endres i særlig grad. Kvaliteten på veg og fortau blir bedre.
– Strekningen over Skansen/Nidareid, mellom Ilaparken og Vollgate, skal utformes etter prinsippet «kollektivgate nord».
– Strekningen mellom Vollgate og St. Olavs gate utformes med tre kjørefelt, hvor kollektivfeltet østover mot Midtbyen blir et midtstilt felt.
– Trikkespor og kjøreledning skal bygges om på hele strekningen.
Strekningen i Nordre Ilevollen ble i 2021 tatt ut av prosjektet og vedtatt forsert med byggestart i 2022. Her inngår oppgradering av trikkesporet og ny busstasjon Ila/Hjorten.
I tillegg til å bli en effektiv kollektivåre med høye miljøstandarder, skal gata også gi gode forhold for myke trafikanter som ferdes langs eller krysser gata. Målet er å legge til rette for et urbant gate- og bomiljø, der gående og syklende, gateliv, handelsvirksomhet og historiske verdier er godt ivaretatt.
Anslått framdrift per 2. juni 2025
Anleggsarbeidene er nå i gang. Første fase er å opparbeide teknisk infrastruktur i kryssområdene i øst og vest. Dette gir nødvendig fleksibilitet når hovedstrekningen i Kongens gate stenges for gjennomkjøring fra andre halvdel av juni 2025.
Arbeidet som skal utføres er ikke bare på overflaten, det skal utføres arbeider med storstilt oppgradering av vann- og avløpsledninger for Trondheim kommune og kabelføringer for Tensio og andre kabeletater. Bygging av nye metroholdeplasser, trikkespor med tilhørende nytt kjøreledningsanlegg og oppgradere gatetverrsnittet med nytt belegg og tilhørende møbleringer og beplantning. Anlegget vil også påvirke noen sidegater og strekke seg litt utover begge kryssene, øst- og vestover.
—
August 2024 startet Trøndelag fylkeskommune forberedelsene til prosjektet i Kongens gate. Arbeidene startet i krysset Sandgata/Tordenskioldsgate og er en del av et større prosjekt for å forbedre trafikkflyt, kollektivtransport (trikk og buss) og infrastrukturen i området.
I første fase blir det gjort arbeider for å klargjøre området før de store endringene i Kongens gate. Dette betyr midlertidige endringer i kjøremønsteret og redusert fremkommelighet rundt krysset Sandgata/Tordenskioldsgate. Trafikanter bør være oppmerksomme på nye skilt og følge omkjøringsruter.
- Desember 2023 – kontrakt med entreprenør
- 2024 – utviklingsarbeid og forberedende entrepriser i Tordenskiolds gate
- Mai 2025-desember 2026 – bygging av infrastruktur og kollektivtrase i Kongens gate mellom Tordenskiolds gate og Mellomila.
- 2027 – komplettering av Kongens gate på strekningen og sykkeltiltak i Smedbakken og Tordenskiolds gate.

Prosjektet er en del Gateprosjektet, som også omfatter Elgeseter gate, Innherredsveien og Olav Tryggvasons gate. Gateprosjektet startet opp våren 2018, og er organisert tverretatlig i tråd med vedtatt mandat, der Miljøpakkens programråd er styringsgruppe.
Forprosjektsrapporten finner du her.
Planprogram ble fastsatt 5. februar 2019.
Innledende planarbeid ble avsluttet høsten 2019.
Her er oversikt over bakgrunnsrapporter.
Alternativer Kongens gate (oppdatert 16.8.19)
Fakta
Kongens gate, Trondheim
Totalrehabilitering av strekningen Voldgata – St. Olavs gate
- Entrepriseform: Totalentreprise med målpris, etter en samspillsfase.
- Kontraktssum: Ca. 347 millioner kroner eks. mva.
- Byggherre: Trøndelag fylkeskommune
- Entreprenør: Peab Anlegg
- Oppstart: Mai 2025
- Ferdigstillelse: Trafikkåpning av kollektivgata juni 2027, ferdigstillelse høsten 2027.
- Finansiering: Miljøpakken i Trondheim finansierer prosjektet.
- Totalrehabilitering av et gatestrekk på 700 meter.
- Gaten utformes med tre kjørefelt og fortau.
- Dedikert kollektivtrasé for trikk og buss.