Øvre og Nedre Bakklandet – gatemiljø
Miljøpakken skal bygge om Øvre og Nedre Bakklandet. Formålet er å skille fotgjengere og syklister og samtidig bedre gatemiljøet i et av byens mest populære strøk.
Foreslått løsning er vist på illustrasjonen over. Den bygger blant annet på et vedtak i formannskapet i Trondheim fra 2021.
- En ferdselssone på fra 3 til 4,5 meters bredde med trillevennlig gatestein erstatter brustein og sykkelheller.
- Fortauene utvides til 2,2 meter på hele strekningen med et dekke av skiferstein.
- Området blir universelt utformet med god estetisk kvalitet.
Strekningen er totalt ca 350 meter. Prosjektet omfatter traséen fra Lillegårdsbakken til Bakklandstorget og fra Bakklandstorget til Nygata. En av utfordringene i dag er konflikter mellom gående og syklister. Begge grupper trekker mot sykkelheller eller fortau i stedet for å bruke sonene med ujevn brustein. Nedre Bakklandet med smale fortau er mest krevende. Utforminga gjør det også vanskelig med god vinterdrift.
Øvre og Nedre Bakklandet inngår i den såkalte Klæburuta for sykkel. En utbygging må skje etappevis og vil bli ganske tidkrevende.
Bylivsundersøkelsen Folk i byen viser at over 9 000 fotgjengere og mer enn 6 000 syklister ferdes gjennom området hver dag. Bakklandstorget er et av Trondheims mest travle og attraktive byrom. Bildet under visder dagens situasjon i det trangeste området. Her mangler i praksis fortau vinters tid.