Prosjekter

Skrevet av: Camilla Bakke

Publisert: 31 oktober 2022

Lesetid: 3 min

Klett: Kaos, kø og kork forsvant

Køen fra rundkjøringa og bakover til E6 på Klett er borte. Ombygginga virket etter hensikten.

Anlegget åpnet torsdag 20. oktober. To fredagsrush senere kan prosjektleder Odd Jostein Haugen i Statens vegvesen slå fast at trafikken ut av byen mot E39 og Orkanger flyter også når den er på det tetteste. Bildet over er tatt kl 15 fredag.

– Det har gått over all forventning. På det verste ser vi 8-10 biler i kø rett før rundkjøringa, sier Haugen.

Tidligere kunne den saktegående køen starte høyt oppe i Storlerbakken på E6. Trafikken sto nesten stille i 100-sonen med risiko for påkjørsler bakfra, og med mye heft og irritasjon for bilister og busspassasjerer.

Hyttefolket lager kø
Statens vegvesen har fulgt trafikkutviklinga nøye både på åpningsdagen og de to påfølgende fredagene, Fredager har mest trafikk ut av byen i ettermiddagsrushet. Tilløpene til litt kø nå oppstår når det kommer flere biler på en gang inn i rundkjøringa fra Melhus og fra Orkanger som skal i retning Klett. Det vil snart bli innført regulering som automatisk holder trafikk fra Melhus litt tilbake hvis det bygger seg opp kø fra E6.

Trafikken øker
Vegsystemet ble underdimensjonert basert på en simulering av trafikken. Modellen bommet.

– Det skal veldig lite til før det danner seg kø hvis kapasiteten er på vippepunktet. Det er vanskelig å si hvor mye mer trafikk som skal til før det oppstår problemer igjen, sier Odd Jostein Haugen.

Miljøpakkens hovedmål er nullvekst i personbiltrafikken for å redusere utslipp og trengsel – det siste fordi det er ekstremt dyrt å bygge seg fysisk ut av køproblemer i et byområde sammenlignet med å få folk over på kollektiv. Nå øker trafikken, og i morgenrushet er det tendenser til kø på E39 inn mot rundkjøringa i retning Trondheim.

Den gjennomførte ombygginga i korte trekk:
– To felt i stedet for ett felt fra E6 og gjennom rundkjøringa.
– En ekstra avkjøring mot Klett.
– To felt fram til filterfelt på E39 etter rundkjøringa.

Les mer om prosjektet

Slik så det ut om ettermiddagene med bare ett felt på rampen fra E6 til E39. Foto: Glen Musk.