Prosjekter

Skrevet av: Camilla Bakke

Publisert: 07 november 2022

Lesetid: 3 min

Klart i Gryta: Velkommen til Trondheim S

Her kommer linje 2 der den skal være! Nå kan du gå, sykle, ta buss eller parkere bilen på Nye Trondheim sentralstasjon. Første byggetrinn i Gryta åpnet mandag.

Klokka 5 begynte AtBs busser å kjøre gjennom knutepunktet igjen. Miljøpakken har finansiert 230 meter kollektivfelt på hver side og to nye stasjoner med Metrobuss-standard.

Bedre å sykle og gå
På morgenkvisten åpnet også 250 meter to-vegs, trygg sykkelveg gjennom Gryta og sentralstasjonen. Promenaden for fotgjengere ned mot kanalen er rustet opp på samme strekning. I området er det også satt opp 90 nye bøyler for sykkelparkering.

Bedre for alle – enten du sykler, går eller tar buss til og fra Trondheim S. En oppgradert promenade langs kanalen fører rett inn i det nye P-huset.

P-hus under gata
Klokka 7 mandag åpnet det nye parkeringshuset under bakken med plass til 210 biler på ett plan. Det er satt av åtte plasser for bildeling. P-huset er Bane NOR sitt prosjekt, mens Miljøpakken finansierer anlegg for kollektiv, sykkel og gåing.

Porten er åpen: P-huset under bakken åpnet klokka 7 mandag. Huset erstatter parkering på taket ved Trondheim S og gateplasser ved politistasjonen. Det kan også være et godt alternativ til lukeparkering i Fjordgata.

P-huset har inn- og utkjøring for biler i øst, men inn- og utgang inntil Jernbanebrua i vest – i retning sentrum. Åpninga 7. november markerer ikke bare et første av tre steg mot et topp moderne knutepunkt for buss, båt og tog, men også slutten for en anleggsperiode som særlig har påvirket busstilbudet.

Stort bygg kommer
Miljøpakken går totalt inn med ca 300 millioner kroner i prosjektet. Mesteparten av beløpet settes inn i trinn to som starter nå med oppføring av nytt terminalbygg. Det skal stå ferdig i 2025. Bygget vil huse både lokaler for reisende (Miljøpakkens ansvar) og næringslokaler. I trinn to kommer et sykkelhotell med 30 plasser i tillegg til at sykkelparkering utendørs blir utvidet litt etter litt. Sykkelvegen skal også forlenges videre vestover fra Jernbanebrua.

Sånn blir det: Det planlagte terminalbygget sett fra Jernbanebrua. Du har Sjøgangen (gangbrua) rett imot til venstre for bygningen.

Ca. 6000 personer reiser via Trondheim S som knutepunkt med buss, hurtigbåt eller tog hver dag.

Et tredje og siste byggetrinn omfatter næringsarealer og leiligheter. Der er det satt av plass til et stort sykkelhotell.

Les mer om planene for et nytt Trondheim S med sømløst bytte mellom transportmidler:
Bane NORs nettside
Miljøpakkens nettside

NB, nytt kjøremønster for bil: Det er ikke lov å kjøre vestover fra Gryta til Fosenkaia lenger. Trafikk til Fosenkaia må komme via Jernbanebrua.