Prosjekter

Skrevet av: Kristin Gjærevoll

Publisert: 07 mars 2018

Lesetid: 2 min

Ender bussen på tvers?

En metrobuss fra Van Hool er på plass i Trondheim.

Bussen ser likedan ut som Trondheims kommende Metrobusser, men bussene som kommer i 2019 vil ha bedre framkommelighet, blant annet bedre motorkraft. Hensikten nå er å få testet ut bussen på vinterføre, sier Andreas Tessem i Statens vegvesen.

– Vi håper faktisk at bussen får mest mulig utfordrende føre, men ikke at den ender opp med å stå på tvers et sted. Vi vet allerede mye om framkommeligheten, men ved å stressteste den, vil vi få et enda bedre grunnlag for å avdekke hva som skal til for å sikre at de nye bussene kommer seg fram i 2019, sier Tessem.

Her kan du lese mer om bakgrunnen for ruteomleggingen i 2019

Ikke rutebuss

Sammen med Rolf Brødreskift i Trondheim bydrift vil han ha ansvaret for driften av metrobusstraséene.

– Jo mer testing vi gjennomfører, dess bedre kan vi forberede oss med tanke på vedlikehold og drift, legger Brødreskift til.

Samtidig får AtB mer informasjon om hvor lang tid bussen bruker på de forskjellige rutene. Sjåførene fra Tide og Nettbuss, som skal kjøre metrobussene, vil også få nyttig opplæring og trening i å kjøre metrobuss.

Bussen blir her i tre måneder. Den vil bli å se på veiene i byen, men den vil ikke kjøre i normal rute.

Fakta fra AtB om de lange bussene

Antall: 58 av totalt ca 300 i en ny busspark når nytt rutesystem starter i august 2019.

Lengde: 24 meter.

Kapasitet: Ca 150, hvorav 55 sitteplasser. (95 plasser totalt i dagens leddbusser).

Passasjerer med særlige behov: Plass til rullestol og barnevogn ved de to frenste dørene. To rullestolpasser mot en i dagens bybusser. Handikapplasser markert nær sjåfør med egne stoppknapper for å varsle at de trenger god tid for å komme av.

Drivstoff: Biodiesel/dieselhybrid.

Støy: Mer strøysvake enn dagens busser.

Les mer hos AtB.