Ny milepæl for hovedsykkelvei øst: Hangarbrua er løftet på plass
I helga ble den nye gang- og sykkelbrua ved Leangen stasjon – Hangarbrua – heist på plass med millimeterpresisjon.
Dette er en viktig milepæl i arbeidet med å bygge ut hovedsykkelveg øst og å binde Gildheim på hovedsykkelvegen.
Den 55 meter lange og 60 tonn tunge brua ble løftet over jernbanen i løpet av det som var en togfri helg, og skal nå festes og ferdigstilles før åpning.
– Vi er stolte over å ha nådd denne milepælen. Alt klaffet i løfteoperasjonen, takket være god planlegging og dyktige fagfolk, sier prosjektleder Torstein Ryeng i Statens vegvesen.

Miljøpakken finansierer Hangarbrua med 45 millioner kroner. Prosjektet er en viktig del av arbeidet med å gjøre det tryggere og mer attraktivt å gå og sykle i Trondheim.
Ny forbindelse for gående og syklende i september
Brua og tilhørende sykkelveg blir stående stengt gjennom sommeren. Etter ferien skal entreprenøren legge dekke, montere rekkverk og belysning, og få på plass strømkabler. Etter planen åpner Hangarbrua mot slutten av september.
Når brua åpner, vil også den delen av sykkelvegen som har vært stengt under byggearbeidet, bli tilgjengelig igjen. Det betyr en ny, trygg og miljøvennlig forbindelse inn mot byen for syklister og gående.

En miljøvennlig bru
Hangarbrua er laget i resirkulert aluminium, et materiale med lavt klimafotavtrykk og lang levetid. Det gjør brua til et grønt alternativ for fremtidens transportsystem.
Brudekket består av 100 % resirkulert aluminium med materiale fra den nedlagte oljeplattformen Gyda. Materialvalget bruker 30% lavere klimagassutslipp sammenlignet med rustfritt stål.
Å bygge bru i aluminium er nyskapende, og brua er derfor en del av et forskningsprosjekt som samler inn data om hvordan aluminium fungerer i brukonstruksjoner. Det betyr at Hangarbrua ikke bare gir bedre framkommelighet – den bidrar også med kunnskap og teknologiutvikling for mer miljøvennlig brubygging i framtiden.

Derfor er aluminium mer miljøvennlig:
- Aluminium ruster ikke, dermed kreves mindre vedlikehold.
- Det er fleksibelt i design og form og dermed tar det kortere tid å installere brua.
- Aluminium kan resirkuleres og har derfor et relativt lavt karbonavtrykk.
- Omkring 75 prosent av all aluminium som noensinne er produsert, er fremdeles i bruk.