Gå til innhold

Skrevet av: Sara Husby

Publisert: 23 juni 2025

Lesetid: 5 min

Ett år med Saupstadbrua: Mer sykling, tryggere ferdsel og nye brukere

Saupstadbrua har nå vært i bruk i et år, og nye tall viser at den har hatt stor effekt på både trafikkmønstre og opplevelsen av trygghet for myke trafikanter.

Den 180 meter lange gang- og sykkelbrua, som ble åpnet 20. juni 2024, har vist seg å være et viktig bidrag for både gående og syklende. Kommunens egen teller, som ble satt opp i juli 2024, viser at det i perioden fra august 2024 til april 2025 ble registrert nærmere 32 000 syklister over brua – et gjennomsnitt på 3 525 per måned. I tillegg benyttet rundt 3 500 personer el-sparkesykkel, med et snitt på 1 500 per måned. I august 2024 alene passerte 8 058 syklister brua, og inkludert el-sparkesyklister var det totale antallet 11 369.

Ny bro, nye vaner

En evaluering gjennomført av Transportøkonomisk institutt (TØI-rapport 2075/2025) på oppdrag fra Statens vegvesen viser tydelige endringer i trafikkmønstre etter at brua åpnet. Ved hjelp av videoanalyser og intervjuer med brukerne, er det dokumentert en økning i gåing, sykling og bruk av el-sparkesykkel på henholdsvis 21, 22 og 27 prosent.

Felles for de mange som passerte brua denne solskinnsdagen i juni, var at de mener den har løftet både hverdagsreisen og fritidsreisen.

– Det å slippe tungtrafikken i Tonstadkrysset og over Bjørndalsbrua, betyr veldig mye for oss som familie. Vi sykler blant annet en del her med ungene på vei til Tillerparken, forteller Maren, som er på vei fra Flatåsen til City Syd.

Maren og familien er glade for å kunne slippe tungtrafikken i Tonstadkrysset og over Bjørndalsbrua.

Trafikktellingene viser at over halvparten (53 prosent) av trafikantene som krysset Bjørndalen i ettersituasjonen, benyttet Saupstadbrua. TØI anslår at brua har bidratt til en økt sykkelbruk på rundt åtte prosent, og at mellom fire og åtte prosent av turene i området kan tilskrives den nye infrastrukturen.

Trygghet og trivsel i hver meter

Både syklister og fotgjengere rapporterer om forbedret trivsel og trygghet på strekningen. Gjennomsnittsscoren for opplevelse av strekningen ligger nå på 6,8 for syklister og 6,9 for fotgjengere, opp fra henholdsvis 6,1 og 5,8 før brua ble bygget. I tillegg svarte 24 prosent av syklistene og 43 prosent av fotgjengerne at de ville valgt andre transportformer, eller droppet turen helt, dersom brua ikke fantes.

Også de spreke venninnene Anne-Karin og Joril er svært fornøyde med den nye gang- og sykkelbrua:

– Dette er bare veldig, veldig positivt for bydelen. Jeg går her tre, fire ganger i uka, både når jeg skal forskjellige ærend og som nå, på vei til 3T, sier Anne-Karin, og får støtte fra venninna:

– Samme her. Brua har gjort strekningen både kortere og tryggere for meg, sier Joril.

Joril og Anne-Karin er enige om at Saupstadbrua er et positivt tilskudd i bydelen.

Saupstadbrua knytter sammen viktige boområder mellom Heimdal og Tiller, og det tilhørende gang- og sykkelvegsystemet strekker seg totalt over omtrent 550 meter. Videoobservasjoner viser at den nye brua tiltrekker seg trafikanter også fra andre ruter, og at den benyttes både til transport og rekreasjon.

Lillian kommer syklende på vei hjem fra trening når vi møter henne. Hun forteller at hun bruker Saupstadbrua mye, både alene og med ungene.

– De er fire og seks, så det å slippe Bjørndalsbrua er veldig fint. I tillegg er det blitt enklere å bevege seg mellom de forskjellige områdene, forteller hun.

Lillian synes det er blitt enklere å komme seg fra A til Å.

For Arnfinn, som forteller at å kjøpe el-sykkel er den beste investeringen han har gjort, betyr brua mye.

– Kjempegreier! Jeg sykler her i alle fall seks dager i uka. Det er mye enklere enn å sykle Bjørndalsbrua, som ikke er særlig egnet for å komme inn på med sykkel, forteller han.

– Jeg er rett og slett imponert!

– Kjempegreier, mener Arnfinn, som sykler Saupstadbrua daglig.

Saupstadbrua ETT år etter åpning

Totalt antall personer som krysser Bjørndalen har økt med 22 prosent. Den største økningen ble observert for el-sparkesyklister (27 prosent), etterfulgt av syklister (22 prosent) og fotgjengere (21 prosent). 

Av de 1 550 trafikantene som krysset Bjørndalen etter Saupstadbrua kom, brukte mer enn halvparten (53 prosent) den nye brua.

I gjennomsnitt gir syklistene og fotgjengerne er score på henholdsvis 6,8 og 6,9, som ligger tett opptil «svært godt». Scorene er høyere enn de var før Saupstadbrua åpnet (6,8 vs. 6,1 og 6,9 vs. 5,8).