E6 Trondheim-Melhus: I gang med anleggsarbeidet
Anleggsarbeidet på hovedentreprisen i prosjektet E6 Trondheim-Melhus starter denne uka.
Hele den 8 kilometer lange strekningen får fire felt. Arbeidet skal etter planen være ferdig om tre år, våren 2019. Dette er det største enkeltprosjektet i Miljøpakken.
Hva skjer framover?
De første ukene og månedene skjer det mest på Klett og i området nord for krysset på Sandmoen/Hårstad.
- Klett:
- Liten omlegging av fv. 707 ved Statoil på Klett.
- Bygging av anleggsveger, anleggsavkjørsler og rundkjøringer.
- Arbeid i bekkedaler; stabilisering og heving av bekkeløp.
- 1. mai og en periode framover: Kalk- og sementstabilisering av kvikkleireområder. Denne jobben blir av de største i sitt slag i Norge noen gang.
- Sommeren: Omlegging av E39 vest for rundkjøringa på Klett.
- November: Større, midlertidig omlegging av E6 i bunn av Storlersbakken.
- Nord for krysset på Sandmoen/det kommende Hårstadkrysset:
- Uttak av myrmasser.
- Bygging av midlertidige veger.
- De to avkjørslene fra E6 sørgående på Hårstad og Sandmoen (ikke krysset på Sandmoen) blir stengt.
- Bygging av gang- og sykkelvegbru over E6 nord for Sandmoen.
- Bygging og forlenging av ny midlertidig undergang for gående og syklende på Hårstad.
Forventer betydelig mer kø
Ny E6 skal bygges hovedsakelig i dagens trase, mens det daglig passerer opp mot 30 000 kjøretøy.
– Det er køer både på E6, E39 og Østre Rosten i dag. Med en god del anleggstrafikk og omlegginger av trafikken er det ikke til å komme bort fra at trafikkproblemene blir betydelig verre i anleggsperioden. Det er dessverre umulig å realisere prosjektet uten å påføre omgivelsene en del ulemper underveis. Vi forventer betydelig mer kø og lengre reisetid. Vi oppfordrer folk til å reise kollektivt, samkjøre og sykle, sier hovedbyggeleder Svein Soknes i Statens vegvesen.
Slik blir trafikkforholdene:
- Det skal være to felt med fast dekke gjennom anlegget i hele byggefasen.
- Hele strekningen fra Sentervegen på Tiller til Jaktøyen på Melhus vil bli anleggsskiltet.
- Det vil bli etablert nye midlertidige rundkjøringer og avkjørsler for anleggstrafikken.
- Trafikken på E6 vil bli lagt om i flere runder.
- Hastigheten vil bli satt ned, fortrinnsvis innenfor kortere strekninger.
- Veglys i den mørke årstida.
- Noen eksisterende bussholdeplasser på E6, som er tenkt lagt ned, vil bli flyttet og forsvinne etter hvert.
- Transportruter for både myke og harde trafikanter på tvers av E6 skal i hovedsak opprettholdes inntil nye er etablert
- Større endringer i kjøremønster blir varslet særskilt.
Informasjon på nett og på Facebook
Løpende nyheter og oppdateringer om prosjektet blir å finne på miljopakken.no, mens bakgrunn og fakta ligger på vegvesen.no.
Prosjektet har også etablert en egen Facebook-side. Her blir det informasjon om framdriften i prosjektet og om endringer i kjøremønstre og trafikkforhold.
Trafikkmeldinger blir også varslet på vanlig måte via Vegtrafikksentralen.
Dette skal bygges
- 8,1 km firefelts E6 med planskilte kryss hovedsakelig i dagens trasé
- Toplanskryss på Klett med E39
- Ombygging av dagens toplanskryss på Sandmoen
- Nytt toplanskryss på Hårstad ved forbrenningsanlegget
- 6,2 km gang- og sykkelveger
- 4,6 km fylkesveger og lokalveger
- Viltovergang sør for Sandmoen
- 7,2 km støytiltak og av dette 4,2 km støyskjermer
I kontrakten inngår også:
- Omfattende stabiliseringstiltak av kvikkleire, som gagner og sikrer store områder.
- Omfattende opprydning av forurensede masser.
- Legge bedre til rette for fisk og gyting i bekker på Klett.
- Mye masseflytting. Totalt skal ca. to millioner kubikkmeter masser flyttes. 500 000 kubikkmeter av dette er myr fra Heimdalsmyra, som i hovedsak skal lagres utenfor anlegget.
Totalt 21 betongkonstruksjoner; bruer, underganger, viltovergang og bekkekulverter.