Vips; Fjordgata fikk 29 p-plasser for sykkel
29 sykkelstativ i Fjordgata
Næringsdrivende i Fjordgata ønsket seg parkeringsplasser for sykkel. Miljøpakken tok saken. Sju nye stativ med til sammen 29 plasser er boltet til asfalten.
Fjordgata har byens tetteste gateparkering for bil og mye letekjøring etter p-plasser. Men gata er også et område med stort potensial for myke trafikanter; særlig nordsida med bryggene. Både Sportsbua og Sykkelpikene selger sykler her. Da Sykkelpikene åpnet i vår stusset daglig leder Peter Lütken på at det knapt fins parkering for sykler. De hang i rekkverk, stolper og beskyttelsesbuer rundt trærne.
Sykkelsjarm: Utenfor Sykkelpikene i Fjordgata.
Mari Olden i Miljøpakken/kommunalteknikk har nå greid å finne plass til fastmonterte sykkelstativ uten å gå den smertefulle og ofte umulige veien om å ta areal fra bilparkering. Nå finner syklistene:
- To stativ med til sammen ti plasser i forlengelsen av Søndre gate (altså på nordsida av Fjordgata).
- To stativ med til sammen ti plasser i forlengelsen av Nordre gate.
- Tre plasser utenfor nr 50 (Panduro).
- Tre plasser utenfor nr 66 (Sykkelpikene)
- Tre plasser ved nr 70 (Thai Kafe)
Sykkelgate: Selv Antikvitetsbutikken satser på sykkel i Fjordgata.
Det finnes i dag totalt ca 800 gode, offentlige p-plasser for sykkel i Midtbyen. Miljøpakken har bidratt med 320 siden 2010.
Noen av stativene er nesten alltid fulle, mens andre blir lite brukt pga dårlig plassering. En tidligere kartlegging registrerte 1700 parkerte sykler i sentrum. Nesten halvparten – ca 800 – var villparkert, låst til gjerder og stolper.
Ledig! God plass til sykler nå, men mange bruker foreløpig stolpene av gammel vane.
Gammel debatt: Handelsstanden har tradisjonelt stått på barrikadene for mest mulig bilparkering nær butikkdøra. Fjordgata har parkering utenfor alle fasader uten at alt går godt. Gågatene går best i Trondheim.