Miljøpakkens sykkelguru Richard Sanders foran byens følrste sykkelhotell. "Stengt"-skiltet på døra forsvant like etter.
Miljøpakkens sykkelguru Richard Sanders foran byens følrste sykkelhotell. "Stengt"-skiltet på døra forsvant like etter.

Velkommen til sykkelhotell!

Onsdag fikk Heimdal stasjon byens første sykkelhotell.

Det skjedde da Bane NOR åpnet det nye servicebygget med kafé og venterom på stasjonen. Miljøpakken har finansiert sykkelhotellet, som ligger i samme bygning.

På bildet over ser du Miljøpakkens sykkelguru Richard Sanders foran hotellet like før stengt-plakaten forsvant fra døra.

– Tommel opp for hotell for tohjulinger, sa kommunalråd Sissel Trønsdal før hun klippet den røda snora.

Heimdal stasjon er et viktig knutepunkt. Utbygginga på stasjonsområdet er et bidrag til det grønne skiftet, til Miljøpakkens nullvekstmål og til arbeidet for å få flere til å la bilen stå, understreket Trønsdal.

Sissel Trønsdal klar med saksa i nybygget. Til venstre Tore Arntzen i Bane Nor.

Knutepunktet gjør det mulig å skifte reisemiddel sømløst i tråd med ideen om effektiv mobilitet uten privatbil. Her finner folk tog, ny busstasjon med blant annet to metrobusslinjer – og nå trygg og tørr sykkelparkering på samme sted.

Sykkelhotellet har 50 plasser og det koster 50 kroner i måneden å bruke det. Du låser opp med bane NORs parkeringsapp. Miljøpakken brukte 3,8 millioner kroner på hotellet, som får flere søsken:

På Tonstad knutepunkt for buss er det planlagt et lignende tilbud med 50 plasser. På Leuthenhaven kommer ca 160 plasser under bakken.

Sånn gjør du når du skal flytte inn på sykkelhotell.

Kommunalråd Sissel Trønsdal poengterte at Trondheim er storbyen med mest sykling i Norge – en posisjon vi må sette alt inn på å forsvare – og regionleder Tore Arntzen i Bane NOR minnet om endringen av reisevaner siden Heimdal stasjon åpnet for over 150 år siden. Først kom folk til fots eller med hest og vogn for å ta toget. Senere tok privatbilen over. Nå er det sykkel og buss som gjelder.