Olav Tryggvasons gate bygges om
Miljøpakken bygger om den østre delen Olav Tryggvasons gate.
Formålet er å hjelpe bussen fram og å gjøre det lettere å levere varer. Ombygginga skjer på strekningen mellom Søndre gate og Kjøpmannsgata.
- Sykkelfeltene og deler av utemøblene fjernes.
- Et nytt kjørefelt overtar den ledige plassen slik:
– Biltrafikken får eget felt for å svinge til venstre opp Søndre.
– Biltrafikken får eget felt for å svinge til venstre ned Kjøpmannsgata.
Dermed vil biler som venter på grunn av møtende trafikk ikke lenger stå i veien for bussen i de to kryssene.
I tillegg blir det laget en ny sone for varelevering utenfor Olavskvartalet. En del av utemøblene fjernes.
Bussene sto i bilkø
Justeringene er del av prøveprosjektet med Olav Tryggvasons gate som miljøgate. Det ble innført i fjor sommer. Da fikk biltrafikken forbud mot gjennomkjøring mens det ble anlagt sykkelfelt på begge sider av gata.
Omfattende evaluering viser at bussene blir hindret i rushtida, og at kollektivtrafikken derfor må hjelpes fram. Forbudet mot gjennomkjøring har redusert biltrafikken mindre enn ventet . Mange kjører fortsatt deler av gata. Registreringer i forbindelse med prosjektet viser for øvrig at halvparten av all biltrafikken kjører rett gjennom Midtbyen uten å ha noe ærend i sentrum.
Flytter litt på holdeplass
Uten sykkelfelt kan bussholdeplassen ved Nova trekkes inn til fortauet. Arbeidet på holdeplassen starter mandag 24. juni. I anleggsperioden vil bussen stoppe litt nærmere Bakke bru i retning ut av byen.
Trafikken skal gå som normalt mens omlegginga skjer. Den skal etter planen være ferdig i løpet av tre uker – rundt 12. juli