Gå til innhold

Skrevet av: Camilla Bakke

Publisert: 21 august 2024

Lesetid: 2 min

Nei, du blir ikke filmet, men du blir telt

Trondheim tar i bruk ny teknologi for å måle sykkel- og fotgjengertrafikk

Trondheim har som en av de første byene i verden implementert avansert teknologi som kan registrere og analysere trafikkstrømmer av syklister og fotgjengere uten å filme eller ta bilder. Denne teknologien vil bidra til bedre trafikksikkerhet og planlegging i byen.

– Nei, du blir ikke filmet, men du blir telt, sier Richard Liodden Sanders, sykkelplanlegger i Trondheim kommune, en av partene i Miljøpakken.

Innsamling av data med kunstig intelligens

Som en del av et pilotprosjekt har Trondheim kommune, i samarbeid med det franske selskapet EcoCounter, montert tellekameraer ved Bybroen og Verftsbrua. Etterhvert kommer også et kamera på Bakklandet. Kameraene ser ut som tradisjonelle kameraer, men de tar verken film eller bilder. I stedet bruker de kunstig intelligens til å telle antall passeringer av både gående, syklister og brukere av elsparkesykler.

– Teknologien er svært presis. Kameraene kan telle med 90 % nøyaktighet og skille mellom forskjellige typer trafikanter, forklarer Sanders.

Den nye teknologien går langt utover enkel telling. Kameraene kan også registrere retning, hastighet og type kjøretøy, og vil i fremtiden kunne skille mellom barn og voksne, samt mellom kjønn. Teknologien er også i stand til å registrere hvorvidt syklistene bruker hjelm eller ikke.

– En annen interessant funksjon ved teknologien er at vi snart kan kartlegge situasjoner som oppbremsinger eller unnamanøvre, noe som gir oss viktig informasjon om potensielt farlige trafikksituasjoner,  sier Sanders.

Bilde viser kamera ved Verftsbrua.

Bidrar til bedre trafikkplanlegging

All analysen av de innsamlede dataene gjøres ferdig internt i kameraet. Det betyr at ingen bilder eller videoer lagres, og dermed ivaretas personvernet. Dataene vil gi Trondheim kommune bedre innsikt i trafikkmønstre og bidra til å forbedre infrastrukturen for myke trafikanter i byen.

Foreløpig brukes dataene av Miljøpakken og Mobilitets- og samferdselsenheten i Trondheim kommune, men det er planer om at teknologien på sikt også skal inngå i Statens vegvesens offisielle trafikkdata.