2500 flere bussavganger i uka
Fra 10. mars blir kollektivtilbudet i Trondheimsområdet betydelig forbedret. Med 2552 nye bussavganger hver uke øker kapasiteten, spesielt i rushtid, kveldstid og i helgene. I tillegg opprettes en ny helårslinje til Ferista og Skistua. Dette er mulig takket være en årlig bevilgning på 85 millioner kroner fra Miljøpakken.
Med flere busser og avganger blir det plass til flere og lettere å velge kollektivt. Dette går godt sammen med den kontinuerlige reiseveksten som har fortsatt inn i 2025.
Dette betyr kapasitetsøkningen:
Fra 10. mars blir det 2552 nye avganger i en normaluke, fordelt på 1165 på dagtid og i rushtid, og 1387 på kveldstid og i helgene. Totalt er det nå 26.800 avganger i Trondheimsområdet. De nye avgangene er bl. a. fordelt på disse linjene:
• Flere av Trondheims viktigste busslinjer får økt kapasitet, inkludert linje 2 Lund-Strindheim, 3 Lohove-Hallset, 10 Rate-Sæterbakken og 11 Risvollan-Stavset, som trafikkerer store deler av byen.
• Flatåsen og Granåsen (linje 23 Sandmoen-Hallset/Pirbadet) får direktebuss til sentrum også utenfor rushtid, hele uka.
• Ny linje 18 erstatter linjene 24 og 26 og vil gå fra Kroppanmarka via sentrum til Ferista og Skistua – ikke bare om vinteren, men året rundt.
• Bedre forbindelser og flere avganger på busser mellom Stjørdal, Malvik og Trondheim, bl.a. for å gjøre det lettere å pendle på strekningen.
Se full oversikt over nye avganger og utvidelser på denne siden.
85 millioner fra Miljøpakken
Finansieringen ble vedtatt av partene i Miljøpakken i fjor, og vil gi finansiering på 85 millioner årlig ut Miljøpakkens avtaleperiode. Dette kommer i tillegg til annen finansiering fra Miljøpakken, inkludert driftstilskudd og tilskudd til reduserte takster.
Kollektivbruken øker
Kapasitetsøkningen kommer godt med ettersom reiser med buss og trikk i Miljøpakkens område har økt over flere år. Økningen i antall reisende har fortsatt inn i 2025, ifølge AtB har det vært over én million påstigninger ukentlig de 9 første ukene av året – bare i Trondheimsområdet. Grafen viser hvordan kollektivbruken har økt jevnt de siste årene.

Miljøpakkens mål er at flere skal velge buss, sykkel og gange fremfor bil, derfor er gode alternativer avgjørende. Med hyppigere avganger, bedre forbindelser og økt kapasitet blir det enklere og mer attraktivt å la bilen stå. Når flere reiser kollektivt, sykler eller går, bidrar det til renere luft, mindre kø og en mer bærekraftig by for alle.