Mål: Miljøpakken fikk korona-hjelp
Miljøpakken klarte de viktigste målene i 2020 – men det kan skyldes korona. Ambisjoner: Vi strekker oss høyt i Miljøpakke-land.
Biltrafikken gikk ned i 2020. Det samme gjorde utslippene av CO2 fra transport. Dermed nådde Miljøpakken to hovedmål. Nullvekst i personbiltrafikken står øverst på lista, og er statens krav for å bevilge milliardbeløp til transport i Trondheim, Melhus, Malvik og Stjørdal.
2020 var imidlertid et annerledes år på grunn av pandemien. Hjemmekontor, videomøter og andre smitteverntiltak virket inn på transporten. I 2019 – rett før Covid-19 – økte biltrafikken. Da viste også spørreundersøkelser at det var færre grønne reiser i Trondheim enn året før.
Miljøpakken blir evaluert hvert år. Nå foreligger Evalueringsrapport for 2020. Den retter seg etter nullvektmålet og ni andre mål. Mange er nye eller endret i forhold til tidligere. Kort oppsummering av resultatene mål for mål:
Nullvekstmålet
JA. Biltrafikken gikk ned med ca 6,5 prosent sammenlignet med 2019, da en økte. Målt i bomstasjoner og andre tellepunkt,
- Mindre utslipp av CO2 fra transport
JA. Ca 4 prosent reduksjon, Dette er 2019-tall (2020 foreligger ennå ikke). Har sammenheng med mange flere el-biler. - Flere miljøvennlige reiser
NEI. Det ble færre miljøvennlige reiser, selv om vi ble flere innbyggere. 2019-tall basert på spørreundersøkelse, - Arealbruk mm som skal redusere transportbehovet
IKKE MÅLT. Hvordan dette skal måles er ikke bestemt. - By- og tettstedsområder skal bli mer tilgjengelige for alle
TJA. Spørreundersøkelser viser at de fleste er godt fornøyd, men vi kan foreløpig ikke vise utvikling. - Færre trafikkulykker og færre drepte og hardt skadde
JA. God utvikling (2019-data). - God luftkvalitet
JA. Bylufta har aldri vært bedre. Mindre svevestøv og eksos. - Redusere trafikkstøy
IKKE MÅLT. Måles hvert femte år, og neste gang er i 2022. I spørreundersøkelser sier 8 prosent at de er plaget innendørs. - Grønnere og mer effektiv næringstransport
TJA. Flere elektriske varebiler og tunge biler med lave utslipp tilsier at transporten er grønnere (2019-data). Foreløpig ikke indikator for å måle effektivitet. - Øke folks tilfredshet med tiltak i Miljøpakken
TJA. Folk er fornøyd, og mer fornøyd i Trondheim enn i Melhus, Malvik og Stjørdal, som er nye i Miljøpakken. Foreløpig vanskelig å si noe sikkert om utvikling over tid, derfor «tja».