Jobben med å bygge E6 mellom Melhus og Tillerbyen er lyst ut
Nå blir det firefelts E6 over Heimdalsmyra
Halvparten av pengene i Miljøpakken går til veg, og utvidelse av E6 sør for byen er det største enkeltprosjektet. Dette er et omfattende prosjekt med store masseflytninger og krevende grunnforhold. I 2018 er det planlagt at arbeidet er ferdig.
Nå er hele strekningen er lyst ut som en stor kontrakt, en av de største vegkontraktene i Midt-Norge. Kostnaden er beregnet til 2,5 milliarder kroner.
Dette skal bygges:
- 8 km firefelts E6 med planskilte kryss hovedsakelig i dagens trase
- Toplanskryss på Klett med E39
- Ombygging av dagens toplanskryss på Sandmoen
- Nytt toplanskryss på Hårstad ved forbrenningsanlegget
- Viltovergang sør for Sandmoen
- Lokalveger
Fra Jaktøyen til Sandmoen følges i hovedsak dagens trase. Opp til Sandmoen blir stigningen slaket ut fra 7 til 6%. Fra Sandmoen flyttes E6 litt østover. Dovrebanen legges om med ny jernbanebru. Forberedende arbeide her er ferdig, og bygging av jernbanebru blir utført i egne entreprise.
Tilbud til de som går og sykler ivaretas med bygging av gang- og sykkelveg i Heimdalsvegen som blir ferdig i begynnelsen av november.
I kontrakten inngår omfattende stabiliseringstiltak på grunn av kvikkleire, fjerning av 500 000 kubikkmeter myr fra Heimdalsmyra, mye masseflytting av leirmasser innenfor anleggsområdet, betongkonstruksjoner som bruer, underganger, viltovergang og bekkekulverter.