Prosjekter
ASKOs Lars Amundsen i Miljøpakkens sykkelcontainer

Skrevet av: Daniel Flathagen

Publisert: 09 november 2021

Lesetid: 7 min

Grønn transport – nå også på hjemveien

Innen 2026 skal logistikkbedriften ASKO Midt-Norge bli utslippsfri. Ambisiøse klimamål har endret måten de tenker på. Nå står ansattes arbeidsreiser for tur.

Fra ASKOs terminal på Torgård distribuerer 45 store og små lastebiler mat til butikker og serveringssteder ikke bare innad i Trøndelag, men helt opp til Hamarøy i Salten. Ved første øyekast kan grossistleddet til NorgesGruppen virke som en helt ordinær logistikk- og transportaktør, men du har ikke kommet lengre enn til resepsjonen før du ser flere tegn til at ASKO har klimatiltak uvanlig høyt på dagsorden:

  • En egen infoskjerm forteller at bygget er selvforsynt med strøm, og viser hvor mye vindturbinene og solcellene på taket genererer (4 millioner kWt så langt, noe som tilsvarer å kjøre 2 millioner kilometer med elbil). 
  • Store plakater forteller om selskapets hydrogensatsing. På tomta står Midt-Norges eneste hydrogenfyllestasjon, med hydrogen produsert lokalt fra egenprodusert fornybar energi. Ute på veiene kjører 4 hydrogen-lastebiler, de eneste i landet, og inne på lageret kjører 19 hydrogen-trucker.
  • En annen infoskjerm forteller stolt at ASKO Midt-Norge nå har blitt en HjemJobbHjem-bedrift.

Klimaarbeidet har blitt en del av bedriftens DNA. Derfor er det kanskje ikke så overraskende at de nå også ønsker å gjøre noe med hvordan ansatte kommer seg til og fra jobb. Oppfordringen fra direktør Jørn Arvid Endresen er i alle fall tydelig:

– Det er ikke sunt å kjøre bil. Utslipp er én side av det, men så er det også helseaspektet, altså helsa til den ansatte. Vi ønsker at flere blir mer aktive, og å sykle til jobb er en bra start. Målet mitt er at noen ansatte om et år sier til meg «det var bra du presset meg til å sykle».

Mange gulrøtter – én pisk

“Presset” kommer i form av både gulrot og pisk, hvor gulrøttene er i flertall: Gjennom å bli en HjemJobbHjem-bedrift kan ASKO nå tilby sine ansatte sykkelservice og gratis piggdekk til sykkelen, gode avtaler for leasing og kjøp av elsykkel, samt billigere kollektivreiser – for å nevne noe. 

Pisken er at ansattparkeringen innskjerpes – ikke akkurat daglig kost i asfaltparadiset på Østre Rosten.

– Vi begynner med dem som bor nærmere enn 5 kilometer unna jobb. For dem skal det gå an å finne gode alternativer til bil, sier han, og nevner som eksempel en ansatt som bor på Kattem, som oppdaget at hun kom seg til jobb tjue minutter raskere med elsykkel enn med bil.

Siden er hun blitt en svoren jobbsyklist.

– Selv bor jeg bare bare 3 kilometer unna, og sykler til jobb såfremt jeg ikke skal noe annet etterpå – eller hvis det er drittvær, da tar jeg buss. Det er viktig at vi i ledelsen går foran, ellers får man ikke folk med seg, sier Jørn Arvid.

Jørn Arvid Endresen og Harald Stokke
Direktør Jørn A. Endresen i ASKO Midt-Norge og sjåfør Harald Stokke.

– Elsykkel er helt konge

Å låne elsykkel av Miljøpakken en uke har også vært et populært tiltak, kan Jørn Arvid fortelle. En av de som gjennom dette tilbudet fikk prøve elsykkel for første gang, var teamleder på transport, Lars Amundsen:

– Det tok lang tid fra jeg hørte om elsykkel første gang til jeg gadd å prøve en, sier Lars. – Jeg er lat og antok at det bare var litt hjelp å få med en elsykkel, men det var en fantastisk opplevelse. Helt konge. Noe helt annet enn en vanlig sykkel. Man må bare prøve det for å skjønne hvor bra det faktisk er.

Lars Amundsen
Lars Amundsen, hydrogenbilist og elsykkel-ambassadør.

Fra hjemstedet Gimse på Melhus til ASKO på Torgård tar det Lars 12 minutter med bil. Med elsykkel tar samme tur opp bakkene rundt 35 minutter. Men den ekstra reisetiden hadde en egenverdi som Lars ikke hadde forutsett:

– Du legger mer merke til verden rundt deg, og får ikke minst tid for deg selv. Så da jeg kom frem på jobb, var jeg i godt humør. Ikke sliten eller svett, bare blid. Samme effekt etter jobb også – du får liksom nullstilt og “irritert deg ferdig” før du kommer hjem. Og jeg storkoste meg med å sykle forbi bilkøa. I tillegg får du følelsen av å ha trent, sånn at uansett hvor destruktivt du har jobbet den dagen eller hvor mye krangling det er hjemme, kan du tenke når du legger deg at du i alle fall gjorde noe fornuftig den dagen.

Foreløpig ble det med den ene uka på sykkelsetet for Lars. Firebarnsfarens morgenlogistikk innebærer levering av barn til to barnehager og en skole, noe som gjør at han opplever at jobbsykling ikke er praktisk gjennomførbart på fast basis. Enn så lenge kjører han til jobb – i miljøvennlig hydrogenbil, så klart.

HVA ER HJEM–JOBB–HJEM?

  • Samarbeid mellom Miljøpakken og AtB som hjelper bedrifter som ønsker å endre ansattes reisevaner fra bil til kollektiv, sykling og gange
  • Skal redusere personbiltrafikken gjennom å tilrettelegge for at flere velger å gå, sykle eller reise kollektivt til og fra jobb
  • Ansatte i HjemJobbHjem-bedrifter får ulike goder som billigere busskort og gratis sykkelservice mot at arbeidsgiver reduserer bilparkering

Godt fornøyd HjemJobbHjem-bedrift

Alt i alt er direktør Jørn Arvid godt fornøyd med HjemJobbHjem-samarbeidet så langt:

– Rabatt på bussen er bra, det tror jeg flere vil gå for. For sykkel kommer nok det store rushet først til våren, det er da sykkelsesongen starter for de fleste, sier han og avslutter:

– Ellers må jeg få skryte av Miljøpakken som har gitt oss veldig bra oppfølging med egen prosjektleder og som har gjennomført aktiviteter hos oss. Vi merker at de nå virkelig mener alvor.

Øyvind Strømsholm Pettersen
Flere i ASKO kastet seg på da sjansen bød seg for gratis vintersjekk av sykkelen og omlegging til piggdekk. Her er det Øyvind Strømsholm Pettersen fra Brattørkaia Sykkel som legger om til piggdekk for ASKO-ansatte som del av HjemJobbHjem-ordningen.