Gå til innhold

Skrevet av: Sara Husby

Publisert: 30 januar 2025

Lesetid: 5 min

Flere reiser mer miljøvennlig til jobb

Er ansatte i trønderske bedrifter egentlig villige til å bytte ut bilen med kollektivtransport, sykkel eller gange? Ja, er det enkle svaret, for gjennom HjemJobbHjem-ordningen har mange valgt mer miljøvennlige transportalternativer de siste årene.

Miljøpakke-prosjektet HjemJobbHjem har som mål å hjelpe bedrifter med å endre ansattes reisevaner. Blant virkemidlene er rabatt på kollektivbilletter, og en rekke andre fordeler, som rådgivning, gratis sykkelservice og aktivitetskampanjer. De konkrete målene for 2023/2024 var:

  • Hovedmål: Redusere bilbruken med 15 prosentpoeng i bedrifter som er med i ordningen.
  • Delmål: Øke andelen som vanligvis reiser kollektivt med 10 prosentpoeng og redusere andelen som vanligvis kjører bil til jobb med 12 prosentpoeng.

Så, hva har vi oppnådd?

To av fem parkerte bilen
Antall jobbreiser med bil, etter at bedriftene ble med i HjemJobHjem, har gått ned med 24 prosentpoeng i 2024, fra 57 prosent til 33 prosent. Spesielt bedriftene som har flyttet til nye, mer sentrumsnære lokasjoner med dårligere parkeringstilbud, har hatt en stor endring i reisevanene.

Antall jobbreiser med bil, etter at bedriftene ble med i HjemJobHjem, har gått ned med 24 prosentpoeng i 2024, fra 57 prosent til 33 prosent.
Endring i andel av jobbreiser foretatt med bil fra før bedriftene ble med i
HjemJobbHjem til etter et år med deltakelse.

Nær dobling av andelen som reiser med kollektivtransport
Andelen som reiser med kollektivtransport har økt med 18 prosentpoeng i 2024, fra 20 prosent til 37 prosent – nær en dobling av andelen som vanligvis reiser med kollektivtransport. Dette gjelder både for de som har flyttet, og for de som har redusert parkeringsmulighetene uten å flytte.

Andelen som reiser med kollektivtransport har økt med 18 prosentpoeng i 2024, fra 20 prosent til 37 prosent
Endring i andel som oppgir at de vanligvis reiser kollektivt og kjører bil til jobb,
fra før bedriftene ble med i HjemJobbHjem til etter et år med deltakelse.

Hvilke faktorer har påvirket resultatene?

  • Flytting av bedrifter: Bedrifter som har flyttet til mer sentrale områder har hatt større endringer i reisevanene sine. Mange ansatte har begynt å bruke mer kollektivtransport og sykkel, delvis fordi parkeringsmulighetene er dårligere.
  • Innstramming av parkering: Flere bedrifter som ikke har flyttet, men som har strammet inn på parkeringsmulighetene, har også sett en stor nedgang i bilbruken og økning i kollektivtransport.

Mer enn 9 000 har deltatt så langt

I 2024 ble det rekruttert 2 945 ansatte til prosjektet, noe som tilsvarer 61 prosent av målet. Totalt har 9 170 ansatte deltatt i HjemJobbHjem siden 2019. Rekrutteringen har vært høyere enn i fjor, men det er fortsatt et potensial for å nå flere, spesielt blant større bedrifter.

Viktige funn

  • Kollektivtransport: Økningen i kollektivreiser er en suksess, spesielt blant ansatte i bedrifter som har flyttet til områder med bedre kollektivtilbud.
  • Sykkel: Andelen syklister har økt med fire prosentpoeng i 2024, fra ni til tretten prosent, men det er fortsatt utfordringer med vintersykling. Flere ansatte har fått tilgang på elsykler, men færre enn ventet har brukt dem i vintermånedene.
  • Bilbruk på fritiden: HjemJobbHjem har ikke bare påvirket bilbruken til og fra jobb, men også på fritiden. 29 prosent av de ansatte har begynt å kjøre mindre bil på fritiden, om enn i mindre grad.

Hva skjer videre?

For 2025 er det et økt fokus på å bedre forankringen av prosjektet i bedriftene, slik at flere ansatte får kjennskap til tilbudene. I tillegg er det viktig å fortsette arbeidet med å engasjere de store bedriftene, der kontaktpersonene spiller en enda viktigere rolle for at tiltakene skal nå fram. Oppsummert kan vi konkludere med at HjemJobbHjem har hatt en stor positiv effekt på reisevanene i deltakerbedriftene. Med en nedgang i bilbruken på 24 prosentpoeng og økt bruk av kollektivtransport og sykkel, er det ingen tvil om at prosjektet er på rett vei. Men det er fortsatt forbedringspotensial, spesielt når det gjelder å øke kjennskapen til tilbudene og sørge for at flere ansatte får informasjon om de ulike tiltakene.

Om HjemJobbHjem

HjemJobbHjem er et samarbeid mellom AtB og Miljøpakken, og har som mål å hjelpe bedrifter med å endre ansattes reisevaner. Blant virkemidlene er rabatt på billetter og andre tjenester. Bedriftene må være innenfor byvekstområdet.

Aktiv deltakelse og forankring i bedriften er viktig for å få være en del av HjemJobbHjem. Dette innebærer at bedriften må være villig til å endre noe på dagens parkeringsordning for å redusere andelen ansatte som bruker bilen til og fra jobb.