Færre kjører bil – flere sykler
Sykkelen vinner stadig nye markedsandeler i Trondheim. Bilbruken fortsetter å gå ned selv om vi blir flere innbyggere.

Det viser foreløpig beregning av data* fra en nasjonal reisevaneundersøkelse (RVU) for 2017. Sykkelandelen i Trondheim har nådd 10 prosent, ifølge beregningen.
Samtidig er bilbruken for første gang målt til under 50 prosent. Bilførere og passasjerer har ikke lenger flertall i bytrafikken. Det er flere grønne reiser enn bilreiser.
Reisevanene har endret seg markant siden Miljøpakken ble etablert. RVU for 2009 viste 283 000 daglige bilreiser, mot 249 000 i 2017. I samme periode fikk byen over 20 000 flere innbyggere.
Antall sykkelturer gikk motsatt vei fra 35 000 til 54 000 per dag i snitt. Kollektivbruken økte kraftig først i perioden, men har ligget nærmere folkeveksten de siste årene. Veksten i gåing følger også stort sett veksten i innbyggertall.
Tabellen under viser utvikling i andel for de ulike måtene å reise på.
2009 | 2014 | 2017 | |
Gåing | 27 % | 28 % | 29 % |
Sykkel | 7 % | 9 % | 10 % |
Kollektiv | 8 % | 11 % | 11 % |
Bilfører | 47 % | 44 % | 40 % |
Bilpass | 11 % | 9 % | 9 % |
Bil | 58 % | 53 % | 49 % |
Hvordan hadde Trondheim vært om vi reiste på samme måte nå som i 2009? Kort svar: En by med mye mer bilkø. Vi hadde hatt 56 000 flere bilreiser i snitt hver dag.
Folk i byen ville droppet 13 000 daglige sykkelturer og 15 000 reiser med buss og trikk sammenlignet med hvordan det faktisk var i 2017.
*Tall i denne artikkelen er basert på data for åtte av tolv måneder. De er beregnet for et helt år basert på tidligere undersøkelser. Mindre endringer kan komme.