Prosjekter

Skrevet av: Camilla Bakke

Publisert: 06 mai 2019

Lesetid: 3 min

50 Nidar-ansatte skal elsykle

50 av de 200 ansatte ved Nidar sjokoladefabrikk starter nå et nytt og sprekere liv som elsyklister.

Chocoladies med elsykler. Fra venstre Marie Romundstad, Guri Østmo, Bente Berg og Monica Kristiansen. (Foto Knut Opeide, Statens vegvesen).

Sykkeltrekk i lønna
Miljøpakkens mobilitetsrådgivere har inspirert ansatte og ledelsen til å prøve elsykkel framfor bil til og fra jobb. Nidar lånte Miljøpakkens konteiner med sju elsykler til gratis testsykling i to uker, fikk gratis sykkelservice og fikk bli med og se hvordan Skatteetaten har lagt til rette som sykkelvennlig arbeidsplass.

Resultat: Nidar tilbød ansatte som ville kjøpe elsykkel at de skulle få nedbetale over tid som trekk i lønna. – En god løsning som andre kan lære av. Pris er en barriere mot kjøp av elsykkel, sier mobilitetsrådgiver Sylvelin Foldøy.

Bedriften regnet med å få maks ti interesserte, men tok feil. 50 slo til på tilbudet. En av dem skal sykle helt fra Gevingåsen. Les også om Nidars elsykkelsatsing på NRK.

Chocoladies
Leverandøren kom med syklene forrige uke. Da sto noen av de nye elsyklistene klare med spesiallagde vester for «Chocoladies Elcruising Club».

Elsykkelen har kommet for fullt og salget bare øker. I 2018 svarte 9 prosent av unge og voksne i Trondheim at de har elsykkel. Det tilsvarer rundt regnet 15 000 sykler og er mer enn en dobling siden 2014.

Sykling generelt øker også stadig. Den nye nasjonale undersøkelsen av reisevaner viser at Trondheim nå har størst andel sykkelturer av norske byer over en viss størrelse. Vi er på topp foran Kristiansand og Stavanger.

Bra for helsa
Elsykkelen gir god trim selv om du får hjelp av motoren. Den er bra for miljøet og kutter kø. 100 000 bilturer hver dag er kortere enn 3 kilometer i Trondheim. Og halvparten av alle biler i Midtbyen skal ikke dit – de kjører tvers gjennom.

En reisevaneundersøkelse Miljøpakken gjennomførte ved Nidar i fjor viste at 50 prosent kjørte bil til jobb mens 25 prosent syklet. Få reiste kollektivt. Undersøkelsen blir gjentatt for å se om det er noen endring. Turnusarbeid har gjort at mange har kjørt i stedet for å ta buss. Elsykkelen kan være et godt alternativ når bussrutene passer dårlig.

Leverandøren med lynkurs i lading av elsykkel på Nidar. Etter på var det tilbake til produksjon av Stratos, Sfinx og Bamsemums. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen).