Gå til innhold
.

Skrevet av: Lars Erik Sira

Publisert: 04 juli 2019

Lesetid: 4 min

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Bygging av Nydalsbrua ut på anbud

Kan bli byggestart våren 2020.

Miljøpakken ved Statens vegvesen skal bygge ny bru på Sluppen. Den nye brua skal hete Nydalsbrua. Hovedentreprisen i prosjektet, som formelt heter Rv. 706 Nydalsbrua med tilknytninger, blir nå lyst ut på anbud.
I tillegg til selve brua inneholder også prosjektet tilknytninger til vegnettet på begge sider av Nidelva. Det vil også bli sprengt ut 80 meter tunnel i to løp, som gjør at vegnettet på et senere tidspunkt kan bli koblet til Byåstunnelen.

Mulig byggestart i mars

– Konkurranseformen for anskaffelsen er konkurranse med forhandlinger. Dette innebærer en prekvalifisering i første fase, hvor de som kvalifiseres kan gi et tilbud. Deretter vil vi kunne forhandle med entreprenørene om tilbudet. Entreprenørene kan deretter levere et endelig tilbud, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen.

– Vi har satt av god tid til utarbeidelse av tilbud og forhandlinger. Interesserte entreprenører skal levere første tilbud i løpet av november i år og endelig tilbud i slutten av desember. Slik det ser ut nå håper vi å starte opp med anleggsarbeidet for hovedentreprisen i løpet av mars 2020. Vi forventer en byggetid på ca. tre år, sier Aronsen.

Trafikkavvikling i anleggsperioden

Anleggsarbeidet vil påvirke trafikkavviklinga i området i stor grad.

– Generelt vil arbeidet foregå svært tett inntil trafikkert veg. Trafikantene må forvente redusert fremkommelighet rundt Sluppen bru i hele den tre år lange anleggsperioden, sier Aronsen.

– For å klare å gjennomføre prosjektet, må vi stenge rv. 706 Oslovegen nord for dagens lyskryss i inntil ett år. Dette blir sannsynligvis i tidsrommet 2020-22, men vil være avhengig av entreprenørens framdriftsplan. I tillegg vil vi måtte stenge nordgående avkjøringsrampe fra E6 i hele anleggsperioden, sier Aronsen.

Flere detaljer om trafikkavviklinga vil komme når det nærmer seg byggestart.

Flytting av høyspent

I Sluppen-området går det i dag høyspent i luftspenn som er i vegen for den nye brua. Høyspenten må derfor legges om. Dette arbeidet starter nå i sommer, og innebærer riving av fire høyspentmaster, bygging av to nye master og legging av en ny 800 meter lang jordkabel.

Dette arbeidet vil få noen konsekvenser for trafikkavviklinga i Sluppenvegen, Tempevegen og avkjøringsrampen fra E6 Omkjøringsvegen. Det vil sannsynligvis bli nattestenging og helgestenging av disse vegene i løpet av høsten. Flere detaljer om trafikkavviklinga vil komme når det nærmer seg.

Arbeidet med å legge om høyspenten i området skal være ferdig til jul i år.

Dette skal bygges

Hovedelementet i prosjektet er selve Nydalsbrua, som blir 142 meter lang og skal ha fire kjørefelt.

I tillegg skal det bygges:

  • 1,2 kilometer ny rv. 706
  • 2,15 kilometer ramper
  • 570 meter sekundærveger
  • 2,3 kilometer gang- og sykkelveger (hvorav 1,1 kilometer ekspressykkelveg og 1,0 kilometer sykkelveg med fortau)
  • 14 konstruksjoner
  • 160 meter tunnel (forberedelser til Byåstunnelen: portal og to løp på 80 meter)

På vestsida av Nidelva skal Nydalsbrua kobles sammen med Oslovegen med et toplanskryss, med en oval rundkjøring tilknyttet brua i øvre plan. På østsida skal Nydalsbrua kobles sammen med det øvrige vegnettet med ei ny rundkjøring, som ligger i samme område som i dag. I sørenden av prosjektet skal Oslovegen kobles til E6 med en ny påkjøringsrampe. Dagens Sluppen bru skal erstattes av ny gang- og sykkelbru på samme sted.

Videoene viser hvordan det nye vegsystemet og gang- og sykkelvegsystemet i området vil bli seende ut.