Gå til innhold

Publisert: 25 september 2024

Mindre kø og bedre luft – derfor reduseres elbilrabatten

Rabatten på elbiler i bomringen reduseres fra 60 til 30 prosent etter vedtak. Med stadig flere biler på veiene settes det inn tiltak for å redusere køene, forbedre luftkvaliteten og sikre plass til dem som må bruke bil.

Kontaktutvalget til Miljøpakken vedtok 13. september å redusere rabatten for elbiler i Miljøpakkens bomstasjoner i Trondheim. Bakgrunnen for vedtaket er den økende biltrafikken, spesielt blant elbiler. I dag utgjør elbilandelen 35 prosent i Trondheim og 32 prosent i hele Miljøpakkeområdet. En telling av passering i bom viser at elbilene kjører mer enn fossilbilene, og utgjør i dag 40 prosent av alle bompasseringer.

Mindre kø og bedre luft

Målet med Miljøpakken er nullvekstmålet. Det vil si å unngå vekst i biltrafikken selv om befolkningen øker. Trafikkmålinger i Miljøpakkens område viser at personbiltrafikken øker. Partene i Miljøpakken har plikt til å sette inn tiltak som kan begrense trafikkveksten. Dette gjøres ved å bygge og legge til rette for bedre gang- og sykkelveier, samt bygge opp et godt kollektivtilbud med billigere billetter. Restriktive tiltak, slik som bomsystemer har også til hensikt å begrense biltrafikken.

Rabatt til elbilene har vært en suksess

Rabatt i bomstasjoner har vært et av mange virkemidler for å få folk til å velge elbil fremfor fossilbil. Dette har vært en av mange viktige grep som har bidratt til en grønnere bilpark. Andelen elbiler i Miljøpakkens område har steget fra 11 prosent i 2019 til 32 prosent i 2024. 

Selv om elbilen er et langt mer miljøvennlig alternativ enn fossilbilen, kommer den likevel med utfordringer. Elbiler, som andre biler, bidrar til kø og svevestøv. Skal vi sikre god luft, unngå trengsel og sikre nok plass på veiene for bussen og de som kjøre, må biltrafikken begrenses.

Det er Vegamot som administrerer innkreving i Miljøpakkens bomstasjoner. Redusert rabatt for elbilister er forventet å tre i kraft mot slutten av 2024 eller begynnelsen av 2025.