Det mener folk om Miljøpakken og bom
Sju av ti i Miljøpakke-land mener det er trygt å sykle – en av ti er uenig.
Litt over 50 prosent er positive til bompengene – litt over 20 prosent er negative.
Det kommer fram i en undersøkelse fra april. Svarene varierer en del mellom kommunene Trondheim, Melhus, Malvik og Stjørdal, som utgjør Miljøpakkens område. De endrer seg også litt over tid.
Alt om undersøkelsene finner du i rapporter nederst på sida Holdninger og meninger. Under finner du noen smakebiter.
Bompenger
Synet på bruk av bompenger er målt blant folk i Trondheim helt siden 2009. I starten var de fleste negative. De siste årene har klart flere vært positive enn negative til bompenger som virkemiddel i byen.

I 2019 utvidet Miljøpakken både økonomien og det geografiske området der det skal bygges anlegg. Fra og med 2020 stiller Sentio Research en rekke faste spørsmål også til innbyggerne i Melhus, Malvik og Stjørdal. Figuren under viser holdningene høsten 2020 og våren 2021 i de fire kommunene. NB! To undersøkelser med kort tids mellomrom er for lite til å lese noen trend.

Bompenger utgjør ca 40 prosent av inntektene i Miljøpakken. En del av bompengene går til andre tiltak enn bilveger, som for eksempel kollektiv, sykling, gåing og trafikksikkerhet. Er det riktig eller galt å bruke av bompengene til slike grønne formål? Her er svaret:


Sykling og gåing
De aller fleste i Miljøpakkens kommuner mener det er trygt å sykle. «Ja»-andelen på spørsmålet varierer fra 71 prosent i Trondheim til 79 prosent i Stjørdal. Det er også flere som mener det har blitt tryggere de to siste årene enn som ikke mener det.
Bildet er omtrent det samme for fotgjengere; folk sier stort sett at de er fornøyd (se under). Samtidig er mye ugjort for å få flere til å føle seg trygge i trafikken. Miljøpakken har omfattende planer og skal bruke milliardbeløp på myke trafikanter.

