Gå til innhold

Skrevet av: Miljøpakken

Publisert: 03 april 2025

Lesetid: 4 min

2025 begynner grønt: Stadig flere velger bort bilen

Nysgjerrig på hvordan det står til med måloppnåelsen i Miljøpakken? Per mars 2025 ser vi en positiv trend i Trondheim, med økt bruk av kollektivtrafikk, sykkel og elbil. I denne artikkelen ser vi på hvordan utviklingen har vært, og hva vi kan forvente fremover.

Første halvdel av 2025 ser vi en fortsatt vekst i kollektivtrafikken i Trondheim – og det er verdt litt oppmerksomhet. I januar og februar var det hele 12 prosent flere passasjerer på buss og trikk i sone A, sammenlignet med samme periode året før. Denne veksten er et tydelig tegn på at flere og flere velger kollektivtrafikk, spesielt etter at det ble gjort justeringer i kollektivsystemet og nye ruter ble introdusert i 2019. Men det stopper ikke der. Også sykkeltrafikken har hatt en merkbar økning. I de første månedene av 2025 ble det registrert en 25 prosent økning i antall syklister, og det ser ut til at flere velger sykkel som et både raskt og miljøvennlig alternativ.

Færre kjører til Midtbyen

Høsten 2024 ble det innført flere restriktive tiltak for biltrafikken i Trondheim. Blant annet fikk elbiler ikke lenger lov å kjøre i kollektivfeltene, og det ble innført forbud mot gjennomkjøring i Prinsenkrysset for personbiler. Det ble også gjort forbedringer på signalanleggene i Elgeseter gate, noe som har resultert i bedre trafikkflyt for alle trafikanter samt kortere reisetider for bussene som kjører gjennom området.

Ting kan med andre ord tyde på at tiltakene har hatt en positiv effekt på både busstrafikkens reisetider og på biltrafikken inn mot sentrum. Faktisk har det vært en reduksjon i personbiltrafikken i Midtbyen, særlig på strekningene sørfra. Denne utviklingen er i tråd med Miljøpakkens mål om nullvekst i biltrafikken. Ifølge de nyeste tallene har trafikken de siste tre årene vært 5,5 prosent høyere enn i 2019, men veksten har bremset opp det siste året.

Nøkkeltall fra rapporten: Trafikken er fortsatt 5,5 prosent høyere enn i 2019, men veksten sist år var lavere.
Nøkkeltall fra rapporten: Trafikken er fortsatt 5,5 prosent høyere enn i 2019, men veksten sist år var lavere.

… og flere velger tog

En av de mest interessante endringene er den økende andelen elbiler. Ved utgangen av februar 2025 var 44 prosent av personbilene som passerte bomstasjonene i Trondheim elbiler. Dette er en betydelig økning fra 35 prosent i 2024, og viser at folk er mer tilbøyelige til å velge elektriske kjøretøy, støttet av både insentiver og økende infrastruktur for lading.

Togreisen har også hatt en økning i popularitet. Spesielt på Trønderbanen ser vi en betydelig vekst. I januar og februar 2025 var det rundt 40 prosent flere togpassasjerer enn i samme periode året før. Dette har vært mulig takket være rabatterte priser og tilstrekkelig med avganger, og gjør toget til et attraktivt alternativ for både pendling og reiser innen sone A.

Målene i Miljøpakken har alltid vært ambisiøse, men dataene kan tyde på at Trondheim er på rett vei. Nullvekstmålet, som innebærer at trafikken ikke skal vokse seg større enn den var i 2019, er et viktig mål. Til tross for en økning i trafikken de siste tre årene, har veksten flatet ut det siste året. Dette tyder på at de ulike tiltakene og initiativene som er blitt implementert, har begynt å få ønsket effekt.