Prosjekter

Skrevet av: Camilla Bakke

Publisert: 08 februar 2023

Lesetid: 4 min

Fra bil til buss hos NTE

Karianne G. Okkenhaug og Marte Melhus har parkert bilen og tar bussen til jobb. Det samme skiftet gjorde en stor del av kollegene hos NTE på Leangen.

Ett år som HjemJobbHjem-bedrift snudde om på reisevanene til en stor del av de nesten 100 ansatte:

  • Andelen som kjører bil til og fra jobb falt fra 60 til 42 prosent.
  • Andelen som tar buss økte fra 9 til 33 prosent.

Kanskje enda mer overraskende sier 32 prosent av de kjører mindre bil også på fritida.

Jakten på bilparkering
– Egentlig er det ikke så rart. Når du først har skaffet deg periodebillett tar du heller bussen, sier HR-rådgiver Karianne G. Okkenhaug, som selv er en av de omvendte.

Fornybarselskapet NTE har bilparkering bare til ansatte som må bruke bil i løpet av arbeidsdagen. Likevel kjørte mange til jobb fordi det er mulig å finne parkering i nærområdet. Det ønsket bedriften å gjøre noe med – av hensyn til egne verdier og ansattes miljøavtrykk, Løsningen ble HjemJobbHjem, et samarbeid mellom Miljøpakken og AtB.

noen av godene du får

– Billigere buss
– God avtale på å kjøpe/lease elsykkel
– Lån av elsykler
– Gratis sykkelservice
– Aktivitetskonkurranse med premier
– Spesialavtale på bysykkel

Gamle vaner osv…
HjemJobbHjem-bedriftene må kartlegge ansattes reisevaner før oppstart og når prosjektet er over ett år senere. NTE oppnådde store endringer selv om bedriften ikke strammet enda mer inn på bilparkering.

– Jeg er glad og overrasket over kjempebra resultater. Vi ser at folk visste for lite om busstilbudet. Nå fikk alle en fin anledning til å prøve. Jeg kjørte ofte bil et par ganger i uka før, men nå er det buss om vinteren og sykkel om sommeren. Stikkordet er «vaner». Vi har lett for å velge reisemåte av gammel vane. Nå håper vi de nye vanene har satt seg, sier Karianne G. Okkenhaug.

Grønt gir hvit samvittighet
Kollega Marte Melhus bor på Bakklandet, men kjørte likevel bil til Leangen og lette etter parkering, for eksempel ved IKEA. Fra februar i fjor ble det buss framfor jakt på p-plass. – Periodebilletten gjør at jeg lettere velger buss framfor bil på fritida også. Dessuten gjør det litt godt for samvittigheten å reise grønnere, sier Marte Melhus.

Reisemiddelfordeling før og etter HjemJobbHjem

Snur på flisa?
Inspirert av HjemJobbHjem vurderer NTE å lage en egen pakke med goder til dem som reiser miljøvennlig. – Ett år med dette prosjektet har bevisstgjort ledelsen også. I dag er det slik at de med gratis parkeringsplass blir belønnet mens andre må betale bussbilletten sin selv. Kanskje må vi snu litt på det, sier Karianne G. Okkenhaug, som skryter av gjennomføringen:

Gevinst uten pisk
– Miljøpakkens mobilitetsrådgivere var veldig «på» og fulgte opp med drypp og påminnelser hele tida om sykkelservice, test av elsykler, konkurranse og andre aktiviteter. Det har vært enkelt å være med.

PERIODEBILLETT i 30 dager

  • 920 kr for voksen
  • 555 kr for ungdom/student
  • 370 kr for barn/honnør
  • Du reiser så mye du vil med buss, trikk og tog innenfor hele dette området:
    Trondheim, Melhus, Skaun, Malvik og Stjørdal

Mobilitetsrådgiver Ingrid Ødegård
er også veldig godt fornøyd med resultatene hos NTE:

– Det er interessant å se at vi greide å endre folks vaner kun ved å bruke gulrot, uten å måtte kutte ytterligere i parkeringstilbudet. NTE er allerede nede på et minimum i parkering, men det var likevel mulig å redusere bilbruken kraftig.

IKKE HESTESKYSS: Karianne G. Okkenhaug og Marte Melhus.