Andre
Hvorfor et nytt busstilbud?
1. Statens krav: Vi skal ha nullvekst i biltrafikken selv om byen vokser fort. Antall kollektivreiser i Trondheim må øke […]
Les merHva gjør at det blir plass til flere busspasasjerer?
1. Flere og større busser. 2. Et bedre system i nettverk (Metrobuss) gir nye ruter på tvers der folk faktisk […]
Les merHvordan blir det nye rutesystemet?
Kort fortalt slik: Tre hovedlinjer danner ryggraden (M1, M2 og M3). De er: Kattem/Heimdal-Ranheim Kattem/Saupstad-Lade/Strindheim Rydningen-Lohove Flere linjer på tvers […]
Les merHvor kommer holdeplassene?
Noen stasjoner langs de tre hovedlinjene blir flyttet og noen legges ned. Det skjer der det er tett mellom stoppene […]
Les merHvordan blir det å bytte buss?
Andelen som må bytte øker fra 15-20 til ca 30 %. Men det skal bygges gode omstigningspunkt for å gjøre […]
Les merHvordan blir bussene?
Metrosystemet får nesten 300 busser mot drøyt 200 i dag: 58 ekstra lange «Metrobusser» (24 meter) av fabrikatet Van Hool. […]
Les merMå jeg stå på bussen?
Det kan nok hende. De 24 meter lange «Metrobussene» tar 142 passasjerer, mot 96-97 på leddbussene. Det blir omtrent like […]
Les merEr det ikke farlig å stå ned Okstadbakken?
Statistisk sett er buss veldig trygt. Metrobussene er såkalte klasse 1-busser (bybusser) som ikke har lov å kjøre fortere enn […]
Les mer