Prosjekter

Skrevet av: Kristin Gjærevoll

Publisert: 04 september 2015

Lesetid: 2 min

Rosenborg tråkker til

– Æ e livredd! Kan du ikke få en ambulanse til å stå klar? Med sedvanlig glimt i øyet er trener Kåre Ingebrigtsen skeptisk til spillernes evner som tandemsyklister.

Men turen gikk fint, selv om spillerne Mike Jensen og Pål Andre Helland virkelig måtte tråkke til for å få fart på Miljøpakkens gamle tandem. Nå håper Rosenborg at flere tilskuere vil bruke sykkel når de skal på kamp. Med et tett kampprogram utover høsten, blir det mange anledninger til å tråkke til kamp.

Som danske er kaptein Mike Jensen vant til å bruke sykkel for å komme seg rundt, men det har blitt mindre sykling etter at han kom til Norge.

– Det er litt tungt med alle oppoverbakkene, innrømmer han, men legger til at elsykkelen er perfekt for en by som Trondheim.

Se til København
Jensen er full av lovord om hvordan det er å være syklist i hjembyen København, som har tilrettelagt for sykling i mange tiår.

– De siste årene har det kommet sykkelekspressveger som gjør at du kan foreta ganske lange pendlerreiser på sykkel og likevel komme deg kjapt til jobb inne i sentrum.

Holder du en viss fart, får du grønt lys på alle lyskryssene på en del strekninger, så du slipper å stoppe og starte hele tiden.

Viktig med egne felt
Det gjenstår en god del før Trondheim har sykkelløsninger på samme nivå som København. Jensen har imidlertid lagt merke til at det har skjedd ting også her som har gjort det bedre og tryggere å sykle. Én ting er spesielt viktig å satse på, mener han.

– Syklistene må få egne felt, så vi slipper konflikter med de som går eller kjører bil, påpeker han.

I området rundt Lerkendal har Miljøpakken de siste årene bygget sykkelfelt i Klæbuvegen og sykkelveg med fortau langs Strindvegen.

For ordens skyld: ingen ble skadet under fotoopptaket.